In een klein deel van weblogland is wat beroering ontstaan over DJ Tiësto. Het schijnt dat zijn huidige hit “Traffic” een fraai stukje jatwerk is van het nummer Psykofuk uit 1996. Zie funxiun’s weblog, Bastards linkje en Lady Aïda’s log met samples. Ben benieuwd naar de reacties van Opa Reet, Da Huge en Cor Fijneman 🙂
Tjarko says
Redelijk oud nieuws, heeft Tikky me al een aantal maanden geleden op gewezen 🙂
Tjarko says
Redelijk oud nieuws, heeft Tikky me al een aantal maanden geleden op gewezen 🙂
Huf says
Aiaiai…geen kort sample’tje maar de hele melodie. Ik neem aan dat Thijs weet dat zulke dingen vroeg of laat uitkomen…
Huf says
Aiaiai…geen kort sample’tje maar de hele melodie. Ik neem aan dat Thijs weet dat zulke dingen vroeg of laat uitkomen…
Baby Grandpa says
Zucht… Wie een hond wil slaan vindt licht een stok, zegt het GoedVaderlandsche gezegde al. Mag ik de critici er in dezen even op wijzen dat al in 1988 talloze (en ik bedoel talloze) rechtzaken zijn aangespannen tegen bijvoorbeeld DELASOUL, die op hun debuut album Three Feet High and Rising, royaal sampelden van Steely Dan, Hall and Oates, Led Zeppelin (jawel!!) en The Turtles, om er maar een paar te noemen? Al sinds jaar en dag is het de normaalste zaak van de wereld om complete songs (check de R&B en HipHop bak) te rippen en om te bouwen naar nieuwe hits. Ik denk even aan I’ll be Missing You van Puff Daddy, geheel gebaseerd op I’ll be watching you van The Police. Recentelijk nog hits van The Suga Babes, gebaseerd op de VOLLEDIGE muziek van ‘Are friends electric?’ van Gary Numan. Of “Coochie” van Arman van Helden? Wederom gejat van Gary Numan, in dit geval het nummer “Cars”. En wat dachten we van onze grote vriend Mick Hucknall, beter bekend als Simply Red? Die in in z’n laatste hit ‘Sunrise’ de -het wordt saai- VOLLEDIGE muziek jatte van Hall and Oates “i don’t go for that”. Met andere woorden, jongens en meiden: het recyclen van andermans muziek, zelfs als je alles van A tot Z helemaal kopieert is al sinds het einde van de jaren ’80 de normaalste zaak van de wereld en dat nu toevallig Tiësto eruit geplukt wordt is, kortgezegd, een gotspe. Als je je echt zo druk moet maken over het feit dat hij een nummer volledig geript heeft en er een trance versie van heeft gemaakt, dan moet je ook meteen maar even een potje gaan zitten janken bij nummers als “Fool’s Gold” van The Stone Roses, want zij jatten jaaaaaaren geleden al de volledige drumpartij van “Hot pants, i’m coming” van Bobby Byrd. Om niet te vergeten onze eigen ‘Rock-belofte’ Anouk, die op haar eerste cd een nummer heeft staan (de titel ontschiet me even) waaronder men als drumtapijtje het volledige intro heeft gejat van “impeach the president” van the Honey Drippers. Denken we nog even aan de Engelse raggamuffin artiest Shaggy, die datzelfde nummer van de Honey Drippers inclusief de muziek heeft gejat. Tot slot misschien nog wel de grootste zetbaas van het betere jatwerk, die zelfs bij de ‘alternatieven’ in de kast zal staan: MOBY. Deze man heeft zoveel nummers compleet gejat, dat, na aftrek van de clearance kosten er nog net genoeg voor meneer zelf overbleef om de huur te kunnen betalen. Pak even het cd boekje erbij -ik heb het over het album “Play”- en je wat ik bedoel. Er zijn intussen al “Natural Blues” verzamel cd’s uitgekomen waar letterlijk op de hoes staat: The Original Tracks, as used by Moby on his album Play. Het is zó makkelijk om nu een emmer stront over Tiësto uit te gieten, terwijl het zelfs in de wereld van de “onvervalschte rock” de normaalste zaak van de wereld is om complete songs te jatten of na te spelen. Pak, om het af te leren nog even de cd van Beck, “Odelay”, lees even het cd boekje en ook daar zul je zien dat ie volledige nummers van A tot Z heeft gejat. En tot slot: in de housewereld -en dan met name in de Techno, o hilariteit- is er werkelijk geen een plaat die niet bestaat uit samples of zelfs volledig geript is. Zoals de Here Jezus het al zei: “Je ziet de splinter in andermans oog, terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet”. Deze post over Tiësto gaat nergens over en als het mensen echt zoveel zeer doet dat er muziek ‘gejat’ wordt, dan kun je net zo goed elke artiest uit de moderne muziekwereld onder zijn of haar kloten schoppen, want sampling is big business en is niet meer weg te denken uit de huidige muziekindustrie. Het is zoiets als zeggen dat Frans Bauer een rip-off is, omdat ie zinsnedes als “ik hou van jou en ik blijf je trouw” gejat zou hebben van Jantje Koopmans. Nogmaals: elk argument tegen Tiësto is gebaseerd op niks. Traffic is inderdaad een rip-off van Psykofuk. Dat staat met koeienletters op de hoes. Keurig zoals het hoort. WAT ZEIKT MEN DAN NOG?? Geloof maar dat in de wereld van Buma/Stemra meneer Sean Deason gewoon z’n royalties en statements volledig krijgt uitbetaald bij elke verkochte plaat of cd waar dat nummer op staat. Dus hij wordt ook nog slapend rijk. Dat Sean Deason nu in z’n mailtje de vermoorde onschuld uithangt is helemaal te gek voor woorden. Door de muziek van Deason zo royaal te jatten, is het in principe een cover geworden van het nummer. Zoals Pearl Jam een cover maakte van “Keep on rocking in a free world” van Neil Young. Daar verdient meneer Young tot op de dag van vandaag nog een hele sloot geld mee. Hetzelfde geldt voor meneer Simply Red. Zijn nummer Sunrise, met de eerder genoemde muzikale backingtrack levert meneer Hucknall uiteindelijk een hoop exposure op, maar weinig knaken. Want die gaan naar Hall & Oates. Ik verdiep me al jaaaaaaaren in het samplen van muziek en de juridische wereld erachter en de omvang van die business is zo groot, dat een Tiësto daar maar 0,001 procent van uitmaakt. “Er worden miljoen gemaakt met deze plaat”… Wat een lulopmerking. NIET DUS. Verdiep je nu eens even in copyright, royalties en statements en vervolgens in sample-clearance; misschien dat je dan enig inzicht krijgt in waar het hier uiteindelijk om gaat. En voor wat betreft Tiësto zelf: zijn eigen producties -en dat zijn er heel wat- zijn volledig uit zijn eigen koker gekomen. De heidenen onder u luisteren even naar de CD ‘in my memory’ en je bent gelijk genezen. Originele eigen composities, met live zangeressen erbij. Traffic is wat je noemt een DJ plaat om de vloer vol te krijgen. En dat het een hit is, is alleen maar goed. Zeker voor Sean Deason.
Baby Grandpa says
Zucht… Wie een hond wil slaan vindt licht een stok, zegt het GoedVaderlandsche gezegde al. Mag ik de critici er in dezen even op wijzen dat al in 1988 talloze (en ik bedoel talloze) rechtzaken zijn aangespannen tegen bijvoorbeeld DELASOUL, die op hun debuut album Three Feet High and Rising, royaal sampelden van Steely Dan, Hall and Oates, Led Zeppelin (jawel!!) en The Turtles, om er maar een paar te noemen? Al sinds jaar en dag is het de normaalste zaak van de wereld om complete songs (check de R&B en HipHop bak) te rippen en om te bouwen naar nieuwe hits. Ik denk even aan I’ll be Missing You van Puff Daddy, geheel gebaseerd op I’ll be watching you van The Police. Recentelijk nog hits van The Suga Babes, gebaseerd op de VOLLEDIGE muziek van ‘Are friends electric?’ van Gary Numan. Of “Coochie” van Arman van Helden? Wederom gejat van Gary Numan, in dit geval het nummer “Cars”. En wat dachten we van onze grote vriend Mick Hucknall, beter bekend als Simply Red? Die in in z’n laatste hit ‘Sunrise’ de -het wordt saai- VOLLEDIGE muziek jatte van Hall and Oates “i don’t go for that”. Met andere woorden, jongens en meiden: het recyclen van andermans muziek, zelfs als je alles van A tot Z helemaal kopieert is al sinds het einde van de jaren ’80 de normaalste zaak van de wereld en dat nu toevallig Tiësto eruit geplukt wordt is, kortgezegd, een gotspe. Als je je echt zo druk moet maken over het feit dat hij een nummer volledig geript heeft en er een trance versie van heeft gemaakt, dan moet je ook meteen maar even een potje gaan zitten janken bij nummers als “Fool’s Gold” van The Stone Roses, want zij jatten jaaaaaaren geleden al de volledige drumpartij van “Hot pants, i’m coming” van Bobby Byrd. Om niet te vergeten onze eigen ‘Rock-belofte’ Anouk, die op haar eerste cd een nummer heeft staan (de titel ontschiet me even) waaronder men als drumtapijtje het volledige intro heeft gejat van “impeach the president” van the Honey Drippers. Denken we nog even aan de Engelse raggamuffin artiest Shaggy, die datzelfde nummer van de Honey Drippers inclusief de muziek heeft gejat. Tot slot misschien nog wel de grootste zetbaas van het betere jatwerk, die zelfs bij de ‘alternatieven’ in de kast zal staan: MOBY. Deze man heeft zoveel nummers compleet gejat, dat, na aftrek van de clearance kosten er nog net genoeg voor meneer zelf overbleef om de huur te kunnen betalen. Pak even het cd boekje erbij -ik heb het over het album “Play”- en je wat ik bedoel. Er zijn intussen al “Natural Blues” verzamel cd’s uitgekomen waar letterlijk op de hoes staat: The Original Tracks, as used by Moby on his album Play. Het is zó makkelijk om nu een emmer stront over Tiësto uit te gieten, terwijl het zelfs in de wereld van de “onvervalschte rock” de normaalste zaak van de wereld is om complete songs te jatten of na te spelen. Pak, om het af te leren nog even de cd van Beck, “Odelay”, lees even het cd boekje en ook daar zul je zien dat ie volledige nummers van A tot Z heeft gejat. En tot slot: in de housewereld -en dan met name in de Techno, o hilariteit- is er werkelijk geen een plaat die niet bestaat uit samples of zelfs volledig geript is. Zoals de Here Jezus het al zei: “Je ziet de splinter in andermans oog, terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet”. Deze post over Tiësto gaat nergens over en als het mensen echt zoveel zeer doet dat er muziek ‘gejat’ wordt, dan kun je net zo goed elke artiest uit de moderne muziekwereld onder zijn of haar kloten schoppen, want sampling is big business en is niet meer weg te denken uit de huidige muziekindustrie. Het is zoiets als zeggen dat Frans Bauer een rip-off is, omdat ie zinsnedes als “ik hou van jou en ik blijf je trouw” gejat zou hebben van Jantje Koopmans. Nogmaals: elk argument tegen Tiësto is gebaseerd op niks. Traffic is inderdaad een rip-off van Psykofuk. Dat staat met koeienletters op de hoes. Keurig zoals het hoort. WAT ZEIKT MEN DAN NOG?? Geloof maar dat in de wereld van Buma/Stemra meneer Sean Deason gewoon z’n royalties en statements volledig krijgt uitbetaald bij elke verkochte plaat of cd waar dat nummer op staat. Dus hij wordt ook nog slapend rijk. Dat Sean Deason nu in z’n mailtje de vermoorde onschuld uithangt is helemaal te gek voor woorden. Door de muziek van Deason zo royaal te jatten, is het in principe een cover geworden van het nummer. Zoals Pearl Jam een cover maakte van “Keep on rocking in a free world” van Neil Young. Daar verdient meneer Young tot op de dag van vandaag nog een hele sloot geld mee. Hetzelfde geldt voor meneer Simply Red. Zijn nummer Sunrise, met de eerder genoemde muzikale backingtrack levert meneer Hucknall uiteindelijk een hoop exposure op, maar weinig knaken. Want die gaan naar Hall & Oates. Ik verdiep me al jaaaaaaaren in het samplen van muziek en de juridische wereld erachter en de omvang van die business is zo groot, dat een Tiësto daar maar 0,001 procent van uitmaakt. “Er worden miljoen gemaakt met deze plaat”… Wat een lulopmerking. NIET DUS. Verdiep je nu eens even in copyright, royalties en statements en vervolgens in sample-clearance; misschien dat je dan enig inzicht krijgt in waar het hier uiteindelijk om gaat. En voor wat betreft Tiësto zelf: zijn eigen producties -en dat zijn er heel wat- zijn volledig uit zijn eigen koker gekomen. De heidenen onder u luisteren even naar de CD ‘in my memory’ en je bent gelijk genezen. Originele eigen composities, met live zangeressen erbij. Traffic is wat je noemt een DJ plaat om de vloer vol te krijgen. En dat het een hit is, is alleen maar goed. Zeker voor Sean Deason.
Mark Green says
Iedereen heeft het over vroeg of laat “uitkomen” van de waarheid. Er staat netjes vermeld op de hoes van plaat (of cd maar mp3 rippers komen hier natuurlijk nooit achter) waarvan en wat er geript is. Meneer Sean is inderdaad mister onschuld maar profiteerd wel lekker mee, kan haast niet anders. Ik merk dat duidelijk een aantal figuren proberen meneer Tiësto in kwaad daglicht te zetten. Zijn succes is natuurlijk velen een doorn in het oog.
Mark Green says
Iedereen heeft het over vroeg of laat “uitkomen” van de waarheid. Er staat netjes vermeld op de hoes van plaat (of cd maar mp3 rippers komen hier natuurlijk nooit achter) waarvan en wat er geript is. Meneer Sean is inderdaad mister onschuld maar profiteerd wel lekker mee, kan haast niet anders. Ik merk dat duidelijk een aantal figuren proberen meneer Tiësto in kwaad daglicht te zetten. Zijn succes is natuurlijk velen een doorn in het oog.
Frits Lambregts says
In een klein deel van weblogland is wat beroering ontstaan over Simply Red. Het schijnt dat zijn huidige hit “Sunrise” een fraai stukje jatwerk is van het nummer “I don’t go for that” uit 1980, van Hall and Oates. Zie Punkey’s reactieveld, het onzichtbare linkje en Lady Aïda’s (het techno-geweten van Nederland) log met samples. Ben benieuwd naar de reacties van Funxion, Lady Aïda en Bas taart. 🙂
Frits Lambregts says
In een klein deel van weblogland is wat beroering ontstaan over Simply Red. Het schijnt dat zijn huidige hit “Sunrise” een fraai stukje jatwerk is van het nummer “I don’t go for that” uit 1980, van Hall and Oates. Zie Punkey’s reactieveld, het onzichtbare linkje en Lady Aïda’s (het techno-geweten van Nederland) log met samples. Ben benieuwd naar de reacties van Funxion, Lady Aïda en Bas taart. 🙂
Mark says
Het zijn altijd dezelfde mensen die over dit soort dingen gaan zeiken. Check dj Zero-One die naar voren wordt gehaald. Al vanaf 1968 een wanabee dj (net als ik). En maar zeggen dat ze niet op Innercity zouden willen staan maar liever 20 junks zien springen in een kraakpand. Allemaal niet echt iets mis mee hoor maar duidelijk zijn dat soort mensen gefrustreerd op de een of andere manier en zien ze de positieve dingen niet meer van onze bekendste Nederlander.
Mark says
Het zijn altijd dezelfde mensen die over dit soort dingen gaan zeiken. Check dj Zero-One die naar voren wordt gehaald. Al vanaf 1968 een wanabee dj (net als ik). En maar zeggen dat ze niet op Innercity zouden willen staan maar liever 20 junks zien springen in een kraakpand. Allemaal niet echt iets mis mee hoor maar duidelijk zijn dat soort mensen gefrustreerd op de een of andere manier en zien ze de positieve dingen niet meer van onze bekendste Nederlander.
guiNee says
Ben het over het algemeen met Baby G. eens.
Daar komt bij dat ik toch mag verwachten van Thijs, zakelijk gezien een zeer snugger mannetje, dat ‘ie niet op zijn achterhoofd is gevallen. Ik ben ervan overtuigd dat het contractueel keurig dichtgetikt is.
Zo…
guiNee says
Ben het over het algemeen met Baby G. eens.
Daar komt bij dat ik toch mag verwachten van Thijs, zakelijk gezien een zeer snugger mannetje, dat ‘ie niet op zijn achterhoofd is gevallen. Ik ben ervan overtuigd dat het contractueel keurig dichtgetikt is.
Zo…
Djasp says
Toen deze zomer Thicke een hit had met ‘I Get You Alone’, viel er ook niemand over het feit dat het gewoon ‘A Fifth Of Beethoven’ van Walter Murphy was, met een zanglijn. Van wie Walter Murphy de melodielijn op zijn beurt weer had ‘geleend’, hoef ik natuurlijk verder niet aan te halen.
Al met al dus gewoon azijnpisserij… ik vind het gewoon een lekker nummer.
Djasp says
Toen deze zomer Thicke een hit had met ‘I Get You Alone’, viel er ook niemand over het feit dat het gewoon ‘A Fifth Of Beethoven’ van Walter Murphy was, met een zanglijn. Van wie Walter Murphy de melodielijn op zijn beurt weer had ‘geleend’, hoef ik natuurlijk verder niet aan te halen.
Al met al dus gewoon azijnpisserij… ik vind het gewoon een lekker nummer.
Da Huge says
Ik kan me niet anders dan aansluiten bij bovenstaande. Storm in een glas water, als al die puristische zeikers verder keken dan hun neus lang was hadden ze op de cd al kunnen zien dat de melodie geleend was. Djeez’s.
Wakker worden en koffie ruiken.
Da Huge says
Ik kan me niet anders dan aansluiten bij bovenstaande. Storm in een glas water, als al die puristische zeikers verder keken dan hun neus lang was hadden ze op de cd al kunnen zien dat de melodie geleend was. Djeez’s.
Wakker worden en koffie ruiken.
Da Huge says
Daaraan wil ik nog even toevoegen.
Luister het repertoire van Nirvana eens en vergelijk dat met Creedence Clearwater Revival.
Dan moeten die rock puristen eens goed stil houden.
En zeker de hedendaagse kutrockbandjes als Intwine, regelrechte kopieeen van bands als Pearl Jam etc.
Mensen moeten niet zo zeiken en gewoon van muziek genieten, makkelijk voor KUTdj’s als bovenstaande om te gaan zeiken op Dhr. Verwest, terwijl ze ‘s nachts dromen van gigs voor duizenden mensen.
ZIELIG!!
RAWK RAWK ON!!
Da Huge says
Daaraan wil ik nog even toevoegen.
Luister het repertoire van Nirvana eens en vergelijk dat met Creedence Clearwater Revival.
Dan moeten die rock puristen eens goed stil houden.
En zeker de hedendaagse kutrockbandjes als Intwine, regelrechte kopieeen van bands als Pearl Jam etc.
Mensen moeten niet zo zeiken en gewoon van muziek genieten, makkelijk voor KUTdj’s als bovenstaande om te gaan zeiken op Dhr. Verwest, terwijl ze ‘s nachts dromen van gigs voor duizenden mensen.
ZIELIG!!
RAWK RAWK ON!!
Correkes says
OK, nu ik nog even. Dat de sample is gecleared mag duidelijk zijn want dat hebben al meerdere mensen gezegd. Maar ik heb die plaat toevallig ook en ik kan alleen concluderen dat het thema door Tijs is nagespeeld en niet gesampled zoals vele zeggen. Ik vind het dan ook netjes dat die sample dan toch is gecleard omdat Traffic dus in weze een cover is van die Psykofuck plaat en voor covers hoef je geen toestemming aan de artiest zelf te vragen. Maak zelf ook wel af en toe een nieuwe versie van een oud bestaand nummer omdat het orginele nummer net niet meer van deze tijd is maar wel een thema heeft dat heel erg goed is. Blijkt dat dit nummer goed is wil ik best wel toestemming vragen om het dan toch onder mijn eigen naam uit te brengen. Verder vind ik heel die ophef een beetje overdreven want uit de woorden van al die ‘Techno purristen’ lijkt het dat Tijs die plaat bewust heeft gejat om er mee in de Top 40 te scoren. En dat is denk ik net niet het geval want (ja ik ken de man redelijk goed) Tijs maakt NOOIT bewust een track om ermee in de top 40 te kunnen scoren. Het is meer een proces van eerst even kijken of zo’n track het goed doet in de zaal, daarna kijken of het zelfs al zin heeft om het op 12″ uit te brengen en als dan blijkt dat die track het dan uiteindelijk toch wel heel erg goed doet bij het publiek kan er dan eens een CD single van verschijnen en omdat Tiësto nou eenmaal populair is wordt die track vanzelf wel op de radio gedraaid. Wil er ook geen woorden meer aan vuil maken. Voor mij blijven zowel Psykofuck als Traffic gewoon goede platen.
Correkes says
OK, nu ik nog even. Dat de sample is gecleared mag duidelijk zijn want dat hebben al meerdere mensen gezegd. Maar ik heb die plaat toevallig ook en ik kan alleen concluderen dat het thema door Tijs is nagespeeld en niet gesampled zoals vele zeggen. Ik vind het dan ook netjes dat die sample dan toch is gecleard omdat Traffic dus in weze een cover is van die Psykofuck plaat en voor covers hoef je geen toestemming aan de artiest zelf te vragen. Maak zelf ook wel af en toe een nieuwe versie van een oud bestaand nummer omdat het orginele nummer net niet meer van deze tijd is maar wel een thema heeft dat heel erg goed is. Blijkt dat dit nummer goed is wil ik best wel toestemming vragen om het dan toch onder mijn eigen naam uit te brengen. Verder vind ik heel die ophef een beetje overdreven want uit de woorden van al die ‘Techno purristen’ lijkt het dat Tijs die plaat bewust heeft gejat om er mee in de Top 40 te scoren. En dat is denk ik net niet het geval want (ja ik ken de man redelijk goed) Tijs maakt NOOIT bewust een track om ermee in de top 40 te kunnen scoren. Het is meer een proces van eerst even kijken of zo’n track het goed doet in de zaal, daarna kijken of het zelfs al zin heeft om het op 12″ uit te brengen en als dan blijkt dat die track het dan uiteindelijk toch wel heel erg goed doet bij het publiek kan er dan eens een CD single van verschijnen en omdat Tiësto nou eenmaal populair is wordt die track vanzelf wel op de radio gedraaid. Wil er ook geen woorden meer aan vuil maken. Voor mij blijven zowel Psykofuck als Traffic gewoon goede platen.
Janneman says
En nu allemaal http://www.roowlant.nl/ nog even de les gaan lezen…
Janneman says
En nu allemaal http://www.roowlant.nl/ nog even de les gaan lezen…
roowlant says
Pardon??
roowlant says
Pardon??
Janneman says
Geeft niets…
Janneman says
Geeft niets…
roowlant says
Ik ben eruit… ik heb bovenstaande comments zitten lezen en ik heb m’n mening ten aanzien van Tijs enigzins aangepast. Vooral Babygrandpa geeft goede uitleg van een wereldje waar ikzelf helemaal geen kaas van heb gegeten en eigenlijk geloof ik ook wel dat Tijs nooit kwade bedoelingen zal hebben (in de zin van; ‘we gaan die plaat eens ff lekker jatten en flink onze zakken vullen’). Maar goed, ik las Funxiun en Lady Aïda en aan de hand daarvan kwam het op mij dus wel in eerte instantie negatief over.. maar de les lezen hoeft niet hoor, ben al ruim 10 jaar van school af.. Ohja, weet iemand toevallig waar Tiesto met oud en nieuw draait..? 🙂
roowlant says
Ik ben eruit… ik heb bovenstaande comments zitten lezen en ik heb m’n mening ten aanzien van Tijs enigzins aangepast. Vooral Babygrandpa geeft goede uitleg van een wereldje waar ikzelf helemaal geen kaas van heb gegeten en eigenlijk geloof ik ook wel dat Tijs nooit kwade bedoelingen zal hebben (in de zin van; ‘we gaan die plaat eens ff lekker jatten en flink onze zakken vullen’). Maar goed, ik las Funxiun en Lady Aïda en aan de hand daarvan kwam het op mij dus wel in eerte instantie negatief over.. maar de les lezen hoeft niet hoor, ben al ruim 10 jaar van school af.. Ohja, weet iemand toevallig waar Tiesto met oud en nieuw draait..? 🙂
Janneman says
Hehe, je hebt het hele verhaal van Baby Grandpa gelezen? Dat siert je 🙂
Janneman says
Hehe, je hebt het hele verhaal van Baby Grandpa gelezen? Dat siert je 🙂
Baby Grandpa says
En dan is het ergste nog wel dat Lady Aïda zichzelf in dit hele verhaal opwerpt als het ‘Techno-geweten’ van Nederland, terwijl juist zij hier wat nuances aan zou moeten brengen, omdat zij als geen ander weet dat rippen, samplen en alles wat erbij komt kijken, met name in de housewereld dood- en doodnormaal is. Ach, nu heeft ze in ieder geval over de rug van een collega weer wat aandacht. Ouwe doos dat ze is.
Baby Grandpa says
En dan is het ergste nog wel dat Lady Aïda zichzelf in dit hele verhaal opwerpt als het ‘Techno-geweten’ van Nederland, terwijl juist zij hier wat nuances aan zou moeten brengen, omdat zij als geen ander weet dat rippen, samplen en alles wat erbij komt kijken, met name in de housewereld dood- en doodnormaal is. Ach, nu heeft ze in ieder geval over de rug van een collega weer wat aandacht. Ouwe doos dat ze is.
Jasper van der Molen says
Hmmm cover, sample wat dan ook… Jaja het staat netjes op de hoes maar tot nu weet niemand dat de melodie 1 op 1 is over genomen van Sean Deason ik vind het niet meer dan netjes dat het nu wordt gezegd. Er is niks mis met een cover zolang het maar heel erg duidelijk is dat het nummer niet van Tiesto is maar van Deason!
Degene die zei dat Lady Aida zich opwerpt als het techno geweten en dus haar maar uitscheld, ik kan na het lezen van vpro site nergen lezen dat zei zich zo noemt, dat doen anderen. Rebelbass signaleerd en publiceerd alleen maar.
Ja en de opgenoemde voorbeelden over de platen met samples… nu heb je samplen en Samplen. Er is een groot verschil tussen het samplen van een stuk en er een nieuw en origineel nummer om heen bouwen en een nummer naspelen met een sample… De eerste vind ik prima, de ander is niet echt respectvol…
Jasper van der Molen says
Hmmm cover, sample wat dan ook… Jaja het staat netjes op de hoes maar tot nu weet niemand dat de melodie 1 op 1 is over genomen van Sean Deason ik vind het niet meer dan netjes dat het nu wordt gezegd. Er is niks mis met een cover zolang het maar heel erg duidelijk is dat het nummer niet van Tiesto is maar van Deason!
Degene die zei dat Lady Aida zich opwerpt als het techno geweten en dus haar maar uitscheld, ik kan na het lezen van vpro site nergen lezen dat zei zich zo noemt, dat doen anderen. Rebelbass signaleerd en publiceerd alleen maar.
Ja en de opgenoemde voorbeelden over de platen met samples… nu heb je samplen en Samplen. Er is een groot verschil tussen het samplen van een stuk en er een nieuw en origineel nummer om heen bouwen en een nummer naspelen met een sample… De eerste vind ik prima, de ander is niet echt respectvol…
Janneman says
@’meneer’ van der Molen: Of u heeft het epistel van Baby Grandpa niet gelezen of u bent gewoon echt dom. Gaat heen! en val ons niet meer lastig met uw geneuzel…
Janneman says
@’meneer’ van der Molen: Of u heeft het epistel van Baby Grandpa niet gelezen of u bent gewoon echt dom. Gaat heen! en val ons niet meer lastig met uw geneuzel…
Janneman says
En mocht meneer van der Molen echt werken bij Staf. P&O’ers zuigen!! Als er een HBO opleiding is die een mongool nog met twee vingers in z’n reet kan halen is het wel P&A.
Janneman says
En mocht meneer van der Molen echt werken bij Staf. P&O’ers zuigen!! Als er een HBO opleiding is die een mongool nog met twee vingers in z’n reet kan halen is het wel P&A.
tikky says
Ach…..tja….hmmm….Het is allemaal al gezegd ook dat er tegenwoordig weinig muziek echt origineel is. En het maakt me ook weinig uit. Zolang ik een goed gevoel bij een muziekje heb, vind ik het wel best. Punt is alleen dat ik bij de meeste (overhypte) muziek geen goed gevoel heb.
tikky says
Ach…..tja….hmmm….Het is allemaal al gezegd ook dat er tegenwoordig weinig muziek echt origineel is. En het maakt me ook weinig uit. Zolang ik een goed gevoel bij een muziekje heb, vind ik het wel best. Punt is alleen dat ik bij de meeste (overhypte) muziek geen goed gevoel heb.
Patser says
Afgezien van de mooie reacties hier blijft staan dat de no.1 DJ blijkbaar graag andermans deuntjes gebruikt. Mag van mij. Zijn muziek bekoort mij niet, maar ik ben wel blij met de hernieuwde aandacht voor psykofuk. Recent hoorde ik Mr. D. (van the Shamen, vroeger) het ouwe nummer draaien, en dat heb ik WEL graag.
Patser says
Afgezien van de mooie reacties hier blijft staan dat de no.1 DJ blijkbaar graag andermans deuntjes gebruikt. Mag van mij. Zijn muziek bekoort mij niet, maar ik ben wel blij met de hernieuwde aandacht voor psykofuk. Recent hoorde ik Mr. D. (van the Shamen, vroeger) het ouwe nummer draaien, en dat heb ik WEL graag.
Baby Grandpa says
Was het niet Mr C, Patser?? Leuk om de man van Mosselvocht weer eens te zien. Nog een keer dan maar: het is niet juist om te zeggen dat de “Nummer 1 DJ” graag de deuntjes van een ander gebruikt, want intussen heeft Tiesto zo’n honderd producties achter de rug, die 100% oorspronkelijk zijn en ook remixes bevatten voor bands als Kane, of grootmeesteressen als Sinead O’Connor. Meneer Deason heeft persoonlijk (!) toestemming gegeven voor deze nieuwe versie en zal tot in het einde der tijden 50% van de opbrengst zonder enige inspanning op z’n bankrekening mogen bijschrijven. Dat Traffic zo’n vlucht heeft genomen had niemand kunnen vermoeden, maar het is gebeurd. En als plotseling heel webloggend Nederland dit bericht als de ‘scoop van de eeuw’ beschouwt, is het triest gesteld. Als men zo’n probleem maakt van het rechtmatig gebruik van andermans muziek, dan moet men consequent zijn en ook gaan jammeren over de andere 12.344 house- en top40 hits die ook uit andermans werk bestaan. Ik zou bijvoorbeeld een heleboel heisa kunnen maken over Armand van Helden met “You don’t know me”. Want die plaat is een volledige rip off van het nummer “Dance with me” van Cary Lucas. Echt een totale jatplaat. Maar daar hoor je niemand over. Mevrouw Lucas vond het goed, krijgt nog steeds haar deel en daarmee is de kous af. De plaat is een hit, die van Sean Deason is dat nooit geweest en dat nu, door de nieuwe versie van Tijs deze plaat wel een hitstatus bereikt is in dit geval leuk voor zowel Tijs als Sean, want die wordt er -ondanks z’n eigen rare reactie- slapend rijk van.
Baby Grandpa says
Was het niet Mr C, Patser?? Leuk om de man van Mosselvocht weer eens te zien. Nog een keer dan maar: het is niet juist om te zeggen dat de “Nummer 1 DJ” graag de deuntjes van een ander gebruikt, want intussen heeft Tiesto zo’n honderd producties achter de rug, die 100% oorspronkelijk zijn en ook remixes bevatten voor bands als Kane, of grootmeesteressen als Sinead O’Connor. Meneer Deason heeft persoonlijk (!) toestemming gegeven voor deze nieuwe versie en zal tot in het einde der tijden 50% van de opbrengst zonder enige inspanning op z’n bankrekening mogen bijschrijven. Dat Traffic zo’n vlucht heeft genomen had niemand kunnen vermoeden, maar het is gebeurd. En als plotseling heel webloggend Nederland dit bericht als de ‘scoop van de eeuw’ beschouwt, is het triest gesteld. Als men zo’n probleem maakt van het rechtmatig gebruik van andermans muziek, dan moet men consequent zijn en ook gaan jammeren over de andere 12.344 house- en top40 hits die ook uit andermans werk bestaan. Ik zou bijvoorbeeld een heleboel heisa kunnen maken over Armand van Helden met “You don’t know me”. Want die plaat is een volledige rip off van het nummer “Dance with me” van Cary Lucas. Echt een totale jatplaat. Maar daar hoor je niemand over. Mevrouw Lucas vond het goed, krijgt nog steeds haar deel en daarmee is de kous af. De plaat is een hit, die van Sean Deason is dat nooit geweest en dat nu, door de nieuwe versie van Tijs deze plaat wel een hitstatus bereikt is in dit geval leuk voor zowel Tijs als Sean, want die wordt er -ondanks z’n eigen rare reactie- slapend rijk van.
opt-cov says
Leuk dat je zo met je platenkennis strooit Baby Grandpa. Ja Sean Deason krijgt zijn geld, dat zou niet best zijn als hij dat niet kreeg (het is godzijdank geen Jaguar herhaling)! Het enige wat de techno scene wil is dat Sean Deason in de media ook eens de credits krijgt i.p.v. 1 lullig regeltje op de hoes. Als meneer Tiesto nu eens echt netjes was dan zei die dat ook eens ergens maar nee dat heb ik hem nergens zien doen. D’r is niemand die zegt dat samplen niet mag. Ik ben het helemaal met Jasper eens dat dit een cover is en niet het gebruik maken van een sample. Grandpa gebruikt allerlei verschillende manieren van sample gebruik door elkaar, wel bij de les blijven! Sean zelf vindt traffic kennelijk een shit plaat en Baby Grandpa ook wel leuk dat jij werkt in de winkel van Tiesto….
Geef Sean Deason de credits ook in de pers! Niet alleen 1 lullig regeltje op een plaat en ja wettelijk hoeft dat niet maar wees nu eens netjes en zeg publiekelijk dat dat nummer is nagespeeld!
opt-cov says
Leuk dat je zo met je platenkennis strooit Baby Grandpa. Ja Sean Deason krijgt zijn geld, dat zou niet best zijn als hij dat niet kreeg (het is godzijdank geen Jaguar herhaling)! Het enige wat de techno scene wil is dat Sean Deason in de media ook eens de credits krijgt i.p.v. 1 lullig regeltje op de hoes. Als meneer Tiesto nu eens echt netjes was dan zei die dat ook eens ergens maar nee dat heb ik hem nergens zien doen. D’r is niemand die zegt dat samplen niet mag. Ik ben het helemaal met Jasper eens dat dit een cover is en niet het gebruik maken van een sample. Grandpa gebruikt allerlei verschillende manieren van sample gebruik door elkaar, wel bij de les blijven! Sean zelf vindt traffic kennelijk een shit plaat en Baby Grandpa ook wel leuk dat jij werkt in de winkel van Tiesto….
Geef Sean Deason de credits ook in de pers! Niet alleen 1 lullig regeltje op een plaat en ja wettelijk hoeft dat niet maar wees nu eens netjes en zeg publiekelijk dat dat nummer is nagespeeld!
vinZ says
Lady Aïda kan niet pijpen!
vinZ says
Lady Aïda kan niet pijpen!
01 says
‘Mark’ schreef: “Het zijn altijd dezelfde mensen die over dit soort dingen gaan zeiken. Check dj Zero-One die naar voren wordt gehaald. Al vanaf 1968 een wanabee dj (net als ik)”
Mark, beschouw je iemand die over de halve wereld en op top party’s als Awakenings, Lowlands, Chesterfield Labelland, Mayday & Loveparade heeft gedraaid als een ‘wannabee’?? Get a life, man!
01 says
‘Mark’ schreef: “Het zijn altijd dezelfde mensen die over dit soort dingen gaan zeiken. Check dj Zero-One die naar voren wordt gehaald. Al vanaf 1968 een wanabee dj (net als ik)”
Mark, beschouw je iemand die over de halve wereld en op top party’s als Awakenings, Lowlands, Chesterfield Labelland, Mayday & Loveparade heeft gedraaid als een ‘wannabee’?? Get a life, man!
Baby Grandpa says
@ Opt-cov. Wat heeft het feit dat ik in de winkel van Tiesto werk met deze discussie te maken? Is daardoor mijn bericht minder waard of zo? Ben ik dan te subjectief? Is mijn verhaal dan niet juist? In dit geval heb ik bewust niet over mijn werk in de winkel gesroken om de discussie neutraal te houden en bovendien vind ik dat het er helemaal niet toe doet. Lekker belangrijk, da’k in die winkel sta. Daar gaat het hier helemaal niet om. Het zal voor jou misschien een verrassing zijn als ik zeg dat ik niet van Trance houdt, maar het is zo. Ik gebruik in mijn betoog -mensen lezen niet- uitsluitend nummers die ook uitgebreid voorzien zijn van de muziek van een ander. Ik heb het in mijn reactie nergens over “verschillende vormen van sample-gebruik”, want er is maar een vorm van samplen. Samplen is het gebruik van een snipper, een loop of een heel nummer van een andere artiest in je eigen song. Speel je die muziek ná, dan spreken we van een cover. Dat ik erg veel weet over deze materie is niet, zoals jij het zegt, het “rondstrooien van m’n platenkennis”. Johan Cruyff die een nabeschouwing geeft is zeker ook aan het rondstrooien met zijn voetbalkennis?? Flauwekul dus. Intussen zijn we al zo ver in de discussie gekomen dat het eigenlijk zo zou moeten zijn dat Sean Deason meer credit zou moeten krijgen. Waarvoor? Hij heeft al toestemming gegeven. Als je namelijk auteursrechterlijke afspraken maakt over je muziekgebruik door een ander, dan kun je in dat contract ook laten opnemen dat je met naam en toenaam voorop de hoes wilt staan. In zo’n geval komt er op de hoes te staan: DJ Tiësto featuring (of versus) Sean Deason. Maar dat heeft Deason nooit bedongen. We denken in dit geval even aan remix-pimp Jason Nevins, die “it’s like that” van RunDMC in een ‘nieuw jasje’ stak. Toen heette het ook ‘Jason Nevins versus Run DMC’, terwijl aanvankelijk dat het idee van Nevins niet was. Waarom moet er nou zo tenenkrommend lang gezeurd worden over die ‘arme’ Sean Deason, die bij nader inzien de plaat niet goed vindt en die geen centen zou krijgen en die geen credits toebedeeld krijgt en die nu zo zielig arm zit te zijn in Amerika en ga-zo-maar-door??? Luister. Traffic is een een hit in Nederland. Punt. Psykofuk komt uit 1996. Dat weet ik al jaaaaaaren, want ik was toen 25 jaar oud en rond die koers draaide ikzelf al als DJ ruim vier jaar. Inmiddels is dat dus al bijna 12 jaar geworden en ik heb in die tijd werkelijk honderden platen van dit formaat voorbij zien komen. Kijk nu eens naar het positieve effect van samplen. De kids van nu lezen dat de muziek van Sean Deason is. Die kids zijn geïnteresseerd en gaan op zoek naar muziek van Deason. Ze ontdekken daardoor misschien wel wat Techno werkelijk is. En het zou zelfs zo kunnen zijn, dat ze vanaf dat moment helemaal verslingerd raken aan Deason in het algemeen en Techno in het bijzonder. Mooi toch? Ik draai jazz, funk, soul en disco. Weet je waarom? Omdat ik er in 1988 achter kwam dat het nummer “Me, Myself and I” van DeLaSoul, een complete rip-off was van het nummer “Knee Deep” van Funkadelic. Funkadelic bleek, toen ik op zoek ging, een van de vele funk ideeën van George Clinton te zijn. En door die samples, rip-offs en hoe je het ook wilt noemen, ben ik nu veslingerd geraakt aan een muziekstroming waar ik voor 1988 nog niet eens van gehoord had. Zo vallen dus alle puzzlestukken op z’n plaats en houden we op met het werkelijk obsceen kinderachtige gelul over Sean Deason vs Tiësto, want nogmaals: alleen zij die graag op de makkelijkste manier moord en brand willen schreeuwen doen mee aan die discussie. En probeer nu eens voor één keer, echt maar voor één keer in te zien dat meneer Deason alleen maar negatief reageert omdat ie z’n reputatie wil beschermen. Hij krijgt reacties uit de techno-wereld waar ie niet op gerekend heeft. En dus is er maar één uitweg: ontkennen, negatief doen en zeker niet toegeven dat alles afgetimmerd is. Maar goed, intussen heb ik wel begrepen dat als je precies weet hoe iets in elkaar steekt en werkt, en je graag iedereen juist wilt informeren, er hele volksstammen blijven krijsen en zeuren, dus de volgende reactie laat zich weer raden: Baby Grandpa is een zeikerd die wil laten zien dat ie God is, Baby Grandpa wil iedereen aftroeven, Baby Grandpa strooit met z’n kennis, Baby Grandpa heeft geen gelijk, want zoals hij het zegt is het niet, Lady Aïda is een heldin, Sean Deason is een sloeber die geen credits krijgt, “Wat je ook zegt, zelfs al is het waar, ik geloof het toch niet”, ik ga die stukjes van jou niet lezen, want ze zijn te lang, Baby Grandpa is gefrustreerd, anders zou ie deze quotes niet alvast in z’n reply zetten, enz enz enz enz… Dus we wachten weer op de volgende reactie.
Baby Grandpa says
@ Opt-cov. Wat heeft het feit dat ik in de winkel van Tiesto werk met deze discussie te maken? Is daardoor mijn bericht minder waard of zo? Ben ik dan te subjectief? Is mijn verhaal dan niet juist? In dit geval heb ik bewust niet over mijn werk in de winkel gesroken om de discussie neutraal te houden en bovendien vind ik dat het er helemaal niet toe doet. Lekker belangrijk, da’k in die winkel sta. Daar gaat het hier helemaal niet om. Het zal voor jou misschien een verrassing zijn als ik zeg dat ik niet van Trance houdt, maar het is zo. Ik gebruik in mijn betoog -mensen lezen niet- uitsluitend nummers die ook uitgebreid voorzien zijn van de muziek van een ander. Ik heb het in mijn reactie nergens over “verschillende vormen van sample-gebruik”, want er is maar een vorm van samplen. Samplen is het gebruik van een snipper, een loop of een heel nummer van een andere artiest in je eigen song. Speel je die muziek ná, dan spreken we van een cover. Dat ik erg veel weet over deze materie is niet, zoals jij het zegt, het “rondstrooien van m’n platenkennis”. Johan Cruyff die een nabeschouwing geeft is zeker ook aan het rondstrooien met zijn voetbalkennis?? Flauwekul dus. Intussen zijn we al zo ver in de discussie gekomen dat het eigenlijk zo zou moeten zijn dat Sean Deason meer credit zou moeten krijgen. Waarvoor? Hij heeft al toestemming gegeven. Als je namelijk auteursrechterlijke afspraken maakt over je muziekgebruik door een ander, dan kun je in dat contract ook laten opnemen dat je met naam en toenaam voorop de hoes wilt staan. In zo’n geval komt er op de hoes te staan: DJ Tiësto featuring (of versus) Sean Deason. Maar dat heeft Deason nooit bedongen. We denken in dit geval even aan remix-pimp Jason Nevins, die “it’s like that” van RunDMC in een ‘nieuw jasje’ stak. Toen heette het ook ‘Jason Nevins versus Run DMC’, terwijl aanvankelijk dat het idee van Nevins niet was. Waarom moet er nou zo tenenkrommend lang gezeurd worden over die ‘arme’ Sean Deason, die bij nader inzien de plaat niet goed vindt en die geen centen zou krijgen en die geen credits toebedeeld krijgt en die nu zo zielig arm zit te zijn in Amerika en ga-zo-maar-door??? Luister. Traffic is een een hit in Nederland. Punt. Psykofuk komt uit 1996. Dat weet ik al jaaaaaaren, want ik was toen 25 jaar oud en rond die koers draaide ikzelf al als DJ ruim vier jaar. Inmiddels is dat dus al bijna 12 jaar geworden en ik heb in die tijd werkelijk honderden platen van dit formaat voorbij zien komen. Kijk nu eens naar het positieve effect van samplen. De kids van nu lezen dat de muziek van Sean Deason is. Die kids zijn geïnteresseerd en gaan op zoek naar muziek van Deason. Ze ontdekken daardoor misschien wel wat Techno werkelijk is. En het zou zelfs zo kunnen zijn, dat ze vanaf dat moment helemaal verslingerd raken aan Deason in het algemeen en Techno in het bijzonder. Mooi toch? Ik draai jazz, funk, soul en disco. Weet je waarom? Omdat ik er in 1988 achter kwam dat het nummer “Me, Myself and I” van DeLaSoul, een complete rip-off was van het nummer “Knee Deep” van Funkadelic. Funkadelic bleek, toen ik op zoek ging, een van de vele funk ideeën van George Clinton te zijn. En door die samples, rip-offs en hoe je het ook wilt noemen, ben ik nu veslingerd geraakt aan een muziekstroming waar ik voor 1988 nog niet eens van gehoord had. Zo vallen dus alle puzzlestukken op z’n plaats en houden we op met het werkelijk obsceen kinderachtige gelul over Sean Deason vs Tiësto, want nogmaals: alleen zij die graag op de makkelijkste manier moord en brand willen schreeuwen doen mee aan die discussie. En probeer nu eens voor één keer, echt maar voor één keer in te zien dat meneer Deason alleen maar negatief reageert omdat ie z’n reputatie wil beschermen. Hij krijgt reacties uit de techno-wereld waar ie niet op gerekend heeft. En dus is er maar één uitweg: ontkennen, negatief doen en zeker niet toegeven dat alles afgetimmerd is. Maar goed, intussen heb ik wel begrepen dat als je precies weet hoe iets in elkaar steekt en werkt, en je graag iedereen juist wilt informeren, er hele volksstammen blijven krijsen en zeuren, dus de volgende reactie laat zich weer raden: Baby Grandpa is een zeikerd die wil laten zien dat ie God is, Baby Grandpa wil iedereen aftroeven, Baby Grandpa strooit met z’n kennis, Baby Grandpa heeft geen gelijk, want zoals hij het zegt is het niet, Lady Aïda is een heldin, Sean Deason is een sloeber die geen credits krijgt, “Wat je ook zegt, zelfs al is het waar, ik geloof het toch niet”, ik ga die stukjes van jou niet lezen, want ze zijn te lang, Baby Grandpa is gefrustreerd, anders zou ie deze quotes niet alvast in z’n reply zetten, enz enz enz enz… Dus we wachten weer op de volgende reactie.
gelul! says
Bullshit! Deason nodigt zelf uit om het hele verhaal rond te sturen op de 313 lijst (de plek voor techno freaks) dus jij moet nu eens ophouden met dat gezeik over samples en rechten en laat nu de mensen eens luisteren naar het origineel van Deason daar gaat het om! D’r is nooit gezegd dat Deason geen credits krijgt want op het blog van Aida staat wel, de wordt alleen maar effe op gewezen aan het grote publiek dat het nummer is gekopieerd van een andere plaat en niemand wil een discussie opstarten over samplen alleen maar wijzen op het feit dat er een origineel is. 95% van de mensen leest de hoes van een plaat niet, er is niemand die dus opzoek gaat naar de plaat Deason dus Aida heeft dus alleen maar de mensen er opgewezen dat er meer is dan alleen het nummer van Tiesto. Dus ophouden met dat gezeur over samples en laat iedereen nu maar eens een keer naar de plaat van Deason luisteren en we ophouden met gezeik over samples en rechten etc. want daar is het niet om te doen.
gelul! says
Bullshit! Deason nodigt zelf uit om het hele verhaal rond te sturen op de 313 lijst (de plek voor techno freaks) dus jij moet nu eens ophouden met dat gezeik over samples en rechten en laat nu de mensen eens luisteren naar het origineel van Deason daar gaat het om! D’r is nooit gezegd dat Deason geen credits krijgt want op het blog van Aida staat wel, de wordt alleen maar effe op gewezen aan het grote publiek dat het nummer is gekopieerd van een andere plaat en niemand wil een discussie opstarten over samplen alleen maar wijzen op het feit dat er een origineel is. 95% van de mensen leest de hoes van een plaat niet, er is niemand die dus opzoek gaat naar de plaat Deason dus Aida heeft dus alleen maar de mensen er opgewezen dat er meer is dan alleen het nummer van Tiesto. Dus ophouden met dat gezeur over samples en laat iedereen nu maar eens een keer naar de plaat van Deason luisteren en we ophouden met gezeik over samples en rechten etc. want daar is het niet om te doen.
Dave says
Het gaat dus wel om die rechten achter een sample. Je moet gewoon de credits geven aan de mensen die die credits toekomen. Een sampletje clearen is niet genoeg in dit geval, anders zou er niet zoveel verontwaardiging zijn.
En zolang de platenmaatschappijen & BUMA/Stemra onze muziekrechten alleen maar blijft uitleggen in termen van geld, worden artiesten uitgezogen. Ik zeg: Triesto.
Dave says
Het gaat dus wel om die rechten achter een sample. Je moet gewoon de credits geven aan de mensen die die credits toekomen. Een sampletje clearen is niet genoeg in dit geval, anders zou er niet zoveel verontwaardiging zijn.
En zolang de platenmaatschappijen & BUMA/Stemra onze muziekrechten alleen maar blijft uitleggen in termen van geld, worden artiesten uitgezogen. Ik zeg: Triesto.
John West says
Euhm, volgens mij is hier gewoon sprake van een heel oud Neerlands spreekwoord: hoge bomen vangen veel wind!
Zelf ben ik al lang een groot fan van Tiesto, al sinds z’n eerste mix cd’s op Basic Beat. Op dat moment waren er al Techno-puristen die niet gecharmeerd waren van z’n muziek en hem al de bijnaam DJ Triesto gaven. Feit is dat hij in de loop van de tijd een (nog) groter publiek is gaan aanspreken en inderdaad een boel CD’s/12″s verkoopt.
Tja, en nu heeft hij oud nummer gerycled en de samples netjes ge-cleared. Vraag is dus waar deze hele “spijkers op laag water zoeken” actie nou precies omdraait. Als het bedoeld is van Aida om aan te geven dat er een origineel is waar Traffic van is afgeleid, dan wens ik haar sterkte! Ze zal het nog druk krijgen de komende jaren met het loggen van alle samples en melodielijntjes die “geleend” worden (en meestal niet eens betaald), zelfs in het techno-wereldje……
John West says
Euhm, volgens mij is hier gewoon sprake van een heel oud Neerlands spreekwoord: hoge bomen vangen veel wind!
Zelf ben ik al lang een groot fan van Tiesto, al sinds z’n eerste mix cd’s op Basic Beat. Op dat moment waren er al Techno-puristen die niet gecharmeerd waren van z’n muziek en hem al de bijnaam DJ Triesto gaven. Feit is dat hij in de loop van de tijd een (nog) groter publiek is gaan aanspreken en inderdaad een boel CD’s/12″s verkoopt.
Tja, en nu heeft hij oud nummer gerycled en de samples netjes ge-cleared. Vraag is dus waar deze hele “spijkers op laag water zoeken” actie nou precies omdraait. Als het bedoeld is van Aida om aan te geven dat er een origineel is waar Traffic van is afgeleid, dan wens ik haar sterkte! Ze zal het nog druk krijgen de komende jaren met het loggen van alle samples en melodielijntjes die “geleend” worden (en meestal niet eens betaald), zelfs in het techno-wereldje……
Pannekoek says
Nou, uhh, als je het aan mij vraagt, he, dus,
denk ik dat eh,
ik gewoon zou antworden he,
dat dus Tiesto dus eh, toch een beetje overhypt is.
enzo.
Pannekoek says
Nou, uhh, als je het aan mij vraagt, he, dus,
denk ik dat eh,
ik gewoon zou antworden he,
dat dus Tiesto dus eh, toch een beetje overhypt is.
enzo.
Mark says
Dat dacht ik ook toen ik jouw naam voorbij zag komen “zero-one”. Zelf respect waarschijnlijk genoeg, nu de rest nog. Meer dan deze reactie wilde ik niet, net als jullie blijkbaar indien ik andere weblogs moet geloven. Het gaat weer helemaal nergens over.
Mark says
Dat dacht ik ook toen ik jouw naam voorbij zag komen “zero-one”. Zelf respect waarschijnlijk genoeg, nu de rest nog. Meer dan deze reactie wilde ik niet, net als jullie blijkbaar indien ik andere weblogs moet geloven. Het gaat weer helemaal nergens over.
intimidantus says
Moe word ik van deze discussie.
Alles in de top40 is gejat. Tijs vermeld dat het een sample is van Sean Deason is het weer niet goed.
Het origineel heeft nooit goed verkocht, en Tijs´versie in Traffic lukt het wel.
Alle al uitgemolken sampletjes van al reeds tophits worden teveel gebruikt.
Beter goed gejat en melden en er hitpotentie van maken dan jaten en voortvaren op het succes van het origineel.
intimidantus says
Moe word ik van deze discussie.
Alles in de top40 is gejat. Tijs vermeld dat het een sample is van Sean Deason is het weer niet goed.
Het origineel heeft nooit goed verkocht, en Tijs´versie in Traffic lukt het wel.
Alle al uitgemolken sampletjes van al reeds tophits worden teveel gebruikt.
Beter goed gejat en melden en er hitpotentie van maken dan jaten en voortvaren op het succes van het origineel.
intimidantus says
7 jaar geleden ben ik van de LOW(-een technomailinglist) afgeknikkerd vanwege een verbeten discussie met Aïda over Tijs. Ik word echt moe van dat mens. Aantal keren horen draaien en net zoals in 013 na de Underground Resistance DJ, kreeg ze het weer voor elkaar om de sfeer kapot te draaien en de tent binnen 10 minuten leeg.Wonderlijk, haar cd ,electic mix “doppler fact a”, is geheel gejat. Alles is gemaakt door anderen en zij probeert geld te verdien door werk van anderen achter elkaar te plakken. Ik geloof dat een DJ dat altijd doet, maar Aïda heeft het niet goed begrepen merk ik. De persoonlijk vete tussen Aida en Tijs woedt nu al jaren en wederom heeft ze weer iets gevonden (lees: getipt door anderen) waarover ze weer moet zeiken. Ik ben techno-freak maar mijn sympathy voor Tijs zal ik niet onder banken of stoelen schuiven. Zeker niet als het gaat over een -ouwe koeien- discussie zoals Aïda aanzwengeld en haar persoonlijk vete (lees: Tijs´ wel behaalde successen). Mag ik nog een anecdote aanhalen van Paul Oakenfold van ik meen 5 of 6 jaar terug: Die Tijs Verwest, let daar maar op, dat wordt een grote, heeft gelijk gehad. Wie luistert en nu naar Aida dan wel naar haar jatwerk als ze probeert te draaien.
intimidantus says
7 jaar geleden ben ik van de LOW(-een technomailinglist) afgeknikkerd vanwege een verbeten discussie met Aïda over Tijs. Ik word echt moe van dat mens. Aantal keren horen draaien en net zoals in 013 na de Underground Resistance DJ, kreeg ze het weer voor elkaar om de sfeer kapot te draaien en de tent binnen 10 minuten leeg.Wonderlijk, haar cd ,electic mix “doppler fact a”, is geheel gejat. Alles is gemaakt door anderen en zij probeert geld te verdien door werk van anderen achter elkaar te plakken. Ik geloof dat een DJ dat altijd doet, maar Aïda heeft het niet goed begrepen merk ik. De persoonlijk vete tussen Aida en Tijs woedt nu al jaren en wederom heeft ze weer iets gevonden (lees: getipt door anderen) waarover ze weer moet zeiken. Ik ben techno-freak maar mijn sympathy voor Tijs zal ik niet onder banken of stoelen schuiven. Zeker niet als het gaat over een -ouwe koeien- discussie zoals Aïda aanzwengeld en haar persoonlijk vete (lees: Tijs´ wel behaalde successen). Mag ik nog een anecdote aanhalen van Paul Oakenfold van ik meen 5 of 6 jaar terug: Die Tijs Verwest, let daar maar op, dat wordt een grote, heeft gelijk gehad. Wie luistert en nu naar Aida dan wel naar haar jatwerk als ze probeert te draaien.
[low] says
Je bent toendertijd van de lijst afgezet vanwege a-sociaal gedrag, gescheld, gevloek het constant gescheld richting meerdere listmembers. Ongebaseerd, willekeurig gescheld zonder enige vorm van een gefundeerde discussie.
Deze lijst is een open community voor een ieder maar elkaar respecteren en je daar naar gedragen is vereist en dan nodig ik vooral een ieder uit om een e-mail te sturen naar lowlands-subscribe@hyperreal.org
[low]
[low] says
Je bent toendertijd van de lijst afgezet vanwege a-sociaal gedrag, gescheld, gevloek het constant gescheld richting meerdere listmembers. Ongebaseerd, willekeurig gescheld zonder enige vorm van een gefundeerde discussie.
Deze lijst is een open community voor een ieder maar elkaar respecteren en je daar naar gedragen is vereist en dan nodig ik vooral een ieder uit om een e-mail te sturen naar lowlands-subscribe@hyperreal.org
[low]
bicat says
Vroeger meneer, toen ik nog kaas rondbracht.
bicat says
Vroeger meneer, toen ik nog kaas rondbracht.
C1 says
Even een correctie.. ik lees dat baby grandpa of hoe ik ook heet schrijft dat Sean Deason volledige royalties ect krijgt voor het gebruik van zn sample.. helaas maar dat is niet waar.. Hij heeft een flat fee ontvangen van een x bedrag.. (laten we zeggen dat je nog geen eens een avondje Yab yum er van kan betalen), dus zoveel beter word die gast er niet van!! Er is maar een partij die beter word van het creatieve werk van Sean Deason is degene die zijn nummer heeft geremixt… Tiesto en zn platen label dus.
C1 says
Even een correctie.. ik lees dat baby grandpa of hoe ik ook heet schrijft dat Sean Deason volledige royalties ect krijgt voor het gebruik van zn sample.. helaas maar dat is niet waar.. Hij heeft een flat fee ontvangen van een x bedrag.. (laten we zeggen dat je nog geen eens een avondje Yab yum er van kan betalen), dus zoveel beter word die gast er niet van!! Er is maar een partij die beter word van het creatieve werk van Sean Deason is degene die zijn nummer heeft geremixt… Tiesto en zn platen label dus.
Mark says
Dan heeft Sean een grote fout gemaakt als je het mij vraagt en niet Tiesto en zijn platen label. Damn man, wat een sukkel… Tiesto is duidelijker creatiever dan die Sean want een ‘echte’ hit is het in het verleden niet geweest.
Mark says
Dan heeft Sean een grote fout gemaakt als je het mij vraagt en niet Tiesto en zijn platen label. Damn man, wat een sukkel… Tiesto is duidelijker creatiever dan die Sean want een ‘echte’ hit is het in het verleden niet geweest.
de realiteit says
“Hai ik ben Tiesto en ik heb een groot platenlabel achter mij staan die een aantal hele dure advocaten in dienst hebben en wij kunnen heel lang gaan procedureren en dat kan jij als eenzame underground producer nooit financieel volhouden dus geef ons de rechten op die sample ander procedureren we je tot je bankroet bent en hier heb je een lollie en kauwgumbal voor de moeite”… en dit noemen we de realiteit in de wereld van de commercie vs. de underground.
de realiteit says
“Hai ik ben Tiesto en ik heb een groot platenlabel achter mij staan die een aantal hele dure advocaten in dienst hebben en wij kunnen heel lang gaan procedureren en dat kan jij als eenzame underground producer nooit financieel volhouden dus geef ons de rechten op die sample ander procedureren we je tot je bankroet bent en hier heb je een lollie en kauwgumbal voor de moeite”… en dit noemen we de realiteit in de wereld van de commercie vs. de underground.
Mark Green says
Jij bent duidelijk verkeerd geinformeerd ‘de realiteit’. Natuurlijk plaats je iets anoniem en moet ik er niet op reageren maar echt HELEMAAL niets van je bericht klopt. Jammer dat jouw wereld zo zwart/wit is.
Mark Green says
Jij bent duidelijk verkeerd geinformeerd ‘de realiteit’. Natuurlijk plaats je iets anoniem en moet ik er niet op reageren maar echt HELEMAAL niets van je bericht klopt. Jammer dat jouw wereld zo zwart/wit is.
Darki says
De realiteit geeft wel een heel goed punt aan..
Tiesto had een van de slechtste sets op 4 elements alleen hadden de snuiverds het niet door
Tiesto in de Gelderdome was niets anders dan een media hype van het bekende ID$T om even een dvdtje te releasen…..
en dan tiesto als wereld beste dj bestempelen
om enkele anderen te noemen
Carl Cox
Erik E ( WK livemixen finalist 88/89 )
Ronald Molendijk
Westbam
zijn mijn inziens enkele Dj’s die echt goed zijn in tegenstelling tot Tiesto,welke puur en alleen commercieel gepushed is, en nu door de mand is gevallen met zijn Orginaliteit…
hij zal er echt niet minder om slapen,
onze Frans Bauer van de ‘commerciele techno’
Darki says
De realiteit geeft wel een heel goed punt aan..
Tiesto had een van de slechtste sets op 4 elements alleen hadden de snuiverds het niet door
Tiesto in de Gelderdome was niets anders dan een media hype van het bekende ID$T om even een dvdtje te releasen…..
en dan tiesto als wereld beste dj bestempelen
om enkele anderen te noemen
Carl Cox
Erik E ( WK livemixen finalist 88/89 )
Ronald Molendijk
Westbam
zijn mijn inziens enkele Dj’s die echt goed zijn in tegenstelling tot Tiesto,welke puur en alleen commercieel gepushed is, en nu door de mand is gevallen met zijn Orginaliteit…
hij zal er echt niet minder om slapen,
onze Frans Bauer van de ‘commerciele techno’
Hanz says
Darki = Realiteit, verklaart een boel. Je bent geen Tiësto fan mag duidelijk zijn. Moet jij zogenaamd de mensen wakker schudden die met een overweldigende meerderheid toch Tiësto als beste (lees populairste) dj voor de tweede maal, van de wereld hebben gekozen? Toevallig hoor ik regelmatig twee van de namen die jij als alternatief geef maar een paar ervan weten mensen toch echt niet meer te roeren hoor. Maakt verder niet uit, iedereen zijn ding maar ga er niet om lopen zeiken als het niet in je straatje ligt. Stoppen over commercie trouwen en dan met Ronald Molendijk (Soulvation en ‘de rode schoentjes) en Westbam (in Duitsland ook wel anders bekend) aan komen.
Hanz says
Darki = Realiteit, verklaart een boel. Je bent geen Tiësto fan mag duidelijk zijn. Moet jij zogenaamd de mensen wakker schudden die met een overweldigende meerderheid toch Tiësto als beste (lees populairste) dj voor de tweede maal, van de wereld hebben gekozen? Toevallig hoor ik regelmatig twee van de namen die jij als alternatief geef maar een paar ervan weten mensen toch echt niet meer te roeren hoor. Maakt verder niet uit, iedereen zijn ding maar ga er niet om lopen zeiken als het niet in je straatje ligt. Stoppen over commercie trouwen en dan met Ronald Molendijk (Soulvation en ‘de rode schoentjes) en Westbam (in Duitsland ook wel anders bekend) aan komen.