GigaOm heeft vanochtend een interessant stuk over Markus Person. Deze Zweedse gamedeveloper schrijft op zijn eigen blog hoe hij oplossingen ziet voor het illegaal copiëren van zijn spel Minecraft:
Instead of just relying on guilt tripping pirates into buying, or wasting time and money trying to stop them, I can offer online-only services that actually add to the game experience. Online level saving, centralized skins, friends lists and secure name verification for multiplayer. None of these features can be accessed by people with pirated versions of the game, and hopefully they can be features that turn pirates from thieves into potential customers.
Person is niet blij met de kopieerdrift rondom zijn spel maar tegelijkertijd ziet hij dat het niet te stoppen is. Het is dan beter om alternatieve inkomstenbronnen te zoeken dan je tijd en energie te besteden aan het stoppen van de piraterij. Hij doet dat door de gecopieerde versie van zijn spel als een minderwaardige versie te behandelen op zijn gameservers. Natuurlijk zou hij de illegale versies kunnen weren van zijn multiplay-gameservers, maar ik denk dat bovenstaande een slimmere manier is om uiteindelijk spelers te overtuigen een legale versie te kopen. Wellicht zou je in-game van je illegale versie een legale kunnen maken. Geen slecht idee, je houdt het vertrouwen van je fans, je geeft ze zelf de verantwoordelijkheid maar tegelijkertijd laat je duidelijk zien wat de voordelen zijn van een legale versie van je spel.