Ik heb vanmiddag de film Bowling for Columbine eindelijk eens gezien. Nu ben ik al niet de allergrootste fan van Michael Moore. Hij stelt wel zekere issues aan de kaak, maar zijn manier waarop staat me niet helemaal aan. Bijvoorbeeld het populistische toontje in “Stupid White Men”. Op een hele makkelijke manier wordt bepaalde politici compleet belachelijk gemaakt. Niet met feiten, maar met flauwe vergelijkingen. Zo begon “Bowling” ook. Over “een typische amerikaanse dag”, waar “de melkman zijn ronde doet, de postbode post rondbrengt en de president weer een land bombardeert wattie niet kent”. Zo makkelijk… Ook tijdens de film bekroop me al het gevoel dat er iets niet klopte. Met name aan het einde, waar Moore een foto van een neergeschoten meisje aan Charlton Heston wil geven. Ik had al het idee dat die scene gefaked was. Het zag er gewoon niet natuurlijk uit en de reactie van Heston klopt ook niet. Ik bedacht me dat ik ooit eens een postje had geschreven hierover. En ja hoor! Dus meteen deze site eens gelezen en dan kijk je toch ineens heel anders naar de film. Niet alleen het feit dat de scene inderdaad is gefaked (hier meer uitleg) maar ook dat de toespraken van Heston inderdaad na de moorden in Columbine waren. Geen 10 dagen zoals in de film gezegd wordt. Maar 1 jaar later! En de quote van Heston is uit zijn verband getrokken! Het jochie van 6 die een meisje neerschoot? Fucking tragisch. Temeer omdat het pistool uit de slaapkamer van zijn oom komt. Wat Moore er niet bij vertelt is dat die oom een bekende drugdealer is in de buurt, het huis een crackhouse is, de pa van het jochie in de bak zit vanwege moord en het pistool gestolen is. Ik zit hier niet het gebruik van vuurwapens goed te keuren. Ik praat ook niet goed wat er in Columbine is gebeurd. Want inderdaad, die beelden uit de bibliotheek maken je wel stil. Wat ik echter wel schadelijk vind is dat een filmmaker als Moore serieus wordt genomen en wordt gezien als degene die “links” een stem en een beeld geeft. Dat hij er een Oscar voor krijgt is ook maar symbolisch. Erger is dat veel mensen zijn beelden en verhalen direct geloven en niet de andere kant van het verhaal opzoeken. Wat Moore doet is ook propaganda bedrijven. Met dezelfde middelen en technieken als hij aan de kaak stelt in zijn publicaties. Macchiavellisme anyone?
Mark says
Punkey, ik moet je toch even wijzen op deze brief die Michael schreef aan ons. De kijkers naar zijn film.
http://www.michaelmoore.com/words/wackoattacko/
En dan komt natuurlijk direct de discussie over wat er nu waar is.. Maar is dat werkelijk belangrijk in een land wat wordt geregeerd door een aap in een maatpak? Ik vind van niet.
Mark says
Punkey, ik moet je toch even wijzen op deze brief die Michael schreef aan ons. De kijkers naar zijn film.
http://www.michaelmoore.com/words/wackoattacko/
En dan komt natuurlijk direct de discussie over wat er nu waar is.. Maar is dat werkelijk belangrijk in een land wat wordt geregeerd door een aap in een maatpak? Ik vind van niet.
Entity says
Hear, hear!
Ik ben blij dat er nog iemand is met dezelfde mening 🙂
Entity says
Hear, hear!
Ik ben blij dat er nog iemand is met dezelfde mening 🙂
Lars says
Van BFC vond ik het Heston-stukje met afstand ‘t meest twijfelachtig.
Het is namelijk overduidelijk gefilmd met één camera. Bij de afronding van het gesprek, waar Heston zich (blijkbaar geïrriteerd) uit de voeten maakt, wordt er “hard gesneden”, alsof er met meerdere camera-standpunten is gewerkt.
Voor de rest vond ik het een euhrm, “thought provoking” film. En daar gaat ‘t Moore vooral om, lijkt me.
Lars says
Van BFC vond ik het Heston-stukje met afstand ‘t meest twijfelachtig.
Het is namelijk overduidelijk gefilmd met één camera. Bij de afronding van het gesprek, waar Heston zich (blijkbaar geïrriteerd) uit de voeten maakt, wordt er “hard gesneden”, alsof er met meerdere camera-standpunten is gewerkt.
Voor de rest vond ik het een euhrm, “thought provoking” film. En daar gaat ‘t Moore vooral om, lijkt me.